Tunteet ovat urheilussa läsnä joka hetki, se miten me annamme tunteiden vaikuttaa meidän toimintaamme, on meidän omissa käsissä. Vai onko?

Pelitilanne. Urheilija tekee virheen.

Mielen valtaa pettymys ja sitä seuraa suuttumus, vahva tunne. Niin vahva, että jos sitä ei saa hallintaan, virheet kertaantuvat.

Miten valmentaja sitten reagoi tässä tilanteessa?

Antaa palautetta voimakkaasti jopa kiukkuisesti, tunne nostaa päätään ja hallitsee valmentajan käytöstä. Tämä palaute vain lisää urheilijan suuttumusta, eikä tilanne korjaannu.

Kuinka tuossa pitäisi sitten toimia?

Tunteiden säätely

Tässä puhutaan tunteiden säätelystä: me voimme harjoitella vaikkapa hengityksen avulla rauhoittamaan itsemme, voimme ankkuroida psyykkisten harjoitteiden avulla hyvän oman tilan ja hakeutua siihen sillä hetkellä, kun tunnistamme sauhun nousun.

Valmentajalle on hyvin tärkeää pystyä pitämään itsensä rauhallisena, vaikka se varmasti vaikeaa joskus onkin koska tunteille me emme voi mitään. Silti niiden vaikutusta voidaan pienentää. Valmentajan tulisi hallita tunteensa, jotta pystyy ohjaamaan urheilijan keskittymistä oleelliseen – suoritukseen – jotta tunne tasaantuisi.

Tarvitsemme tunnetta myös optimaalisen suorituksen saavuttamiseksi – puhutaan latauksesta. Urheilija on hyvin latautuneena valmistautunut hyvin: sopiva stressitila kehossa, aiheuttaa pientä jännitystä, levottomuuttakin, mutta ne ovat hallinnassa. Olo on muuten rento ja rauhallinen.

Alilatautuminen on huonon henkisen valmistautumisen tulos, se näkyy ylirauhallisuutena, haukotteluna, alakuloisuutena ja on epävarma olo.

Ylilataus tulee salakavalan herkästi, jos valmistautuminen on kestänyt liian pitkään ja odotukset ovat kovat. Silloin on nähtävissä riehakkuutta ja suurta levottomuutta, jännitys nousee liian suureksi ja se aiheuttaa pahoinvointia, mahakipua. Keskittyminen ei ole huipussaan ja tehdään paljon helppoja virheitä.

Jokainen urheilija ja valmentaja tietää, kuinka tärkeää tunne urheilusuorituksessa on, siitähän loppujen lopuksi urheilussa on kyse, tunteesta.

Tunteet tulee sallia ja antaa niille lupa olla olemassa, kahlitut tunteet aiheuttavat ongelmia, koska niitä ei voi kieltää tulemasta. Kun hyväksymme niin huonot kuin hyvätkin tunteet ja opettelemme säätelemään niitä, saamme käyttöömme arvokkaan voimavaran. Minä voin auttaa teitä niiden hallitsemisessa.

Urheilussa on lupa tuntea!

Jokaisella urheilijalla ”vakavuusasteesta” riippumatta pitäisi olla käytössä työkaluja joilla saadaan henkinen kapasiteetti käyttöön.

Mielenmuutos alkaa täältä

kirjoittaja Sami Yläkangas

on MakiaMentalin urheilu- ja psyykkisen valmennuksen vastaava, Lue muita Samin artikkeleita

Autamme sinua valmentamaan asiakastasi

Muutosvalmentaja -koulutus - ilmoittaudu nyt!

Share This