Ryhdyin huhtikuussa meditoimaan päivittäin ohjatusti kännykkään ladattavan sovelluksen ohjastamana. Starttivaiheeseen kuului ohjaajani päivittäinen kehoitus: tee itsellesi selväksi MIKSI teet tätä.

Arvaa vaan oliko mulla siihen vastausta.

“No siksi että tämmönen on nyt niin muodikasta ja tätä tekee kaikki starat ja gurutkin…”

Vaan kun se ei ollut se perimmäinen syy.

Päätin ottaa rennosti ja antaa vastauksen muhia itsensä ulos omia aikojaan – ja tulihan se sieltä kun hiukan houkutteli. Taisi olla kesäkuun puolta kun yhtenä aamuna asia kirkastui sanoiksi:

Uteliaisuus: Tahdon nähdä mitä tapahtuu jos mä vaan jatkan tätä.”

133 sessiota (oikeesti muutama enemmän sovelluksen laskurin saavuttamattomissa) ja reilut 27 tuntia myöhemmin on nähty mm. seuraavia konkreettisia muutoksia:

Syntyi tahto ratkaista arjen ongelmia, ei vain laastaroida niistä johtuvia seurauksia

Kerronpa esimerkin: Mulla on ollut tapana istua työhuoneen sohvalle meditoimaan, siinä saa aikaiseksi mukavan asennon kun vähän tukee tyynyillä selästä. Ei tarvihe kökötellä tai pingottaa eikä jalatkaan puudu vaikka risti-istunnassa olenkin. Ei siis olisi pakko, tuoli kävisi yhtä hyvin.

Ensimmäiset viikot siinä suoraan silmien edessä keskellä lattiaa lojui jätesäkillinen vaatteita menossa kierrätykseen. Tuijottelin sitä joka päivä.

Ja joka päivä se samainen säkki siinä nalkutti mulle KAIKISTA tekemättömistä asioista ja hommista jotka jäävät vaiheeseen. ”Sinä huono, saamaton ihminen.

Koitin olla kuuntelematta ja keskittyä hengittämiseen, mutta eihän siitä mitään apua ollut.

Sitten tajusin, että jos vaan vien sen säkin siitä autoon ja uhraan viitisen minuuttia kaartaakseni kauppareissulla Kierrätyskeskuksen kautta, saisin yhden asian pois päiväjärjestyksestä.

Sitä ei siis voi siirtää toiseen huoneeseen pois silmistä tai viedä varastoon, vaan asia pitää hoitaa valmiiksi saakka vaikka se veisi vähän enemmän aikaa. (Niin, tässä tapauksessa ainakin 4 minuuttia enemmän.)

Valmistuneet asiat ovat nimittäin niitä, joista se tyytyväisyyden tunne syntyy.

Se mitä päätät kutsua “valmiiksi” on sun itsesi päätettävissä oleva asia. “Täydellinen” sen ei tarvitse olla.

Usko tai älä: se jatkuva nalkutus kaikista tekemättömistä hommista hiljeni samalla kertaa ja nyt tiedän, että kun joku juttu alkaa pyöriä jatkuvasti mielessä siihen pitää reagoida tekemällä toimintasuunnitelma ja sitten toteuttaa se.

Tehdä jotain. Toimia.

Kokeilimme uudelleen kellarivaraston kanssa (“kaaos jota on kerätty sinne 10 vuotta, joten sen raivaamiseen tulee menemään ikä ja terveys”): mennään nyt ja aloitetaan se, jos ei tule valmista niin jatketaan toisella kertaa.

Tunnin päästä kamat oli järjestyksessä ja jätesäkit viety roskiin. Tunnin.

Saamattomuuden voi siis korjata ottamalla ensimmäisen askeleen joka on monesti yllättävän pieni.

Jokainen ajatus on vaan ajatus

Tämä on isompi juttu – jopa vähän filosofinen sellainen, mutta pitää paikkansa.

Omien ajatusten kanssa kahdestaan istuskellessa sitä mielellään jäisi jumiin niihin kivoihin ja välttäisi kokonaan ne vähemmän mukavat – mutta todellisuudessa ne ovat kaikki ihan samalla viivalla, eli pelkkiä ajatuksia kaikki.

Kaikista niistä oppii päästämään irti pienellä harjoituksella, ja hyvä niin. Se helpottaa muun muassa unen tuloa ja vähentää stressaantumista.

#muuten: se “huono, saamaton ihminen” – sekin oli vain ajatus.

Ajatella!

Joko teet tai sitten itket ja teet

En tykkää useimmista kotitöistä yhtään tippaa, mutta jotta asumus säilyisi edes jollain lailla ihmismoisen näköisenä jotain asioita on vaan pakko hoitaa.

Niitä voi tehdä hampaat irvessä ja vihata joka hetkeä, tai sitten ne voi vaan hoitaa alta pois ja hyödyntää sen täsmälleen saman ajan ihan vaan olemalla tietoisesti läsnä ja tuomalla aistinsa siihen mitä on tekemässä. Leikkii, ettei ole kiire, varsinkin kun todella harvoin oikeasti on.

Ei se Facebook ja muut sijaistoiminnot muutamassa minuutissa mihinkään häviä eikä mistään ehdi jäädä paitsi.

Jälkimmäisellä tavalla lopputulos on yleensä paljon parempi; vaatteet on pyöräytetty kaappiin siistimpään järjestykseen ja ne on helpompi myös sieltä löytää. Sama koskee vaikkapa saksia ja purkinavaajaa.

Sitäpaitsi vastapesty pellavavaate jonka huuhteluveteen on lisätty pyykkietikkaa tuntuu ja tuoksuu mielettömän hyvälle!

Vaikka en voi muuttaa olosuhteita, voin muuttaa omaa suhtautumistani niihin.

Voi soveltaa kaikkiin tilanteisiin.

Tuo sama syy jatkaa meditoimista päivästä toiseen – uteliaisuus – on edelleen minusta tosi hyvä, sillä en usko, että kaikkea on vielä nähty. Saa kopioida jos tahtoo.

Jos tarvitset apua alkuun pääsemiseen, suosittelen lämpimästi Headspace-sovellusta (englanninkielinen). Palaathan kertomaan millaisia vaikutuksia itse huomaat!

Autamme sinua valmentamaan asiakastasi

Muutosvalmentaja -koulutus - ilmoittaudu nyt!

Muutosvalmentajan tärkein homma on tehdä itsestään tarpeeton. On muuten helpommin sanottu kuin tehty!

Mielenmuutos alkaa täältä

Eve Koivula

sparraa voimaa, kestävyyttä ja elastisuutta bisneksiin ja ihmisiin, Blogi: Tiski.fi

Share This